onsdag 15 januari 2014
Järnvägar och Hotel de Ville
Ojojoj, vad mycket man kan hinna med när man går och sitter i mer än tre timmar!
Ja, det vill säga verbalt....
Eftersom det idag var minusgrader så var det många droppande näsor som behövde snytas vid inträdet på Titans restaurang och den hägrande lunchen. Nu är det ju så, att det är ju inte bara näsor som droppar på gamla hedersmän (gamla akademikamrater), och det var kanske anledningen till att dagens utevistelse blev lite kortare än vanligt....
Idag talade vi om moral, snedseglare, garderobsmålare och såmaskiner tillsammans med komman...
Alltså hur viktigt det är med komman och inte bara sär skrivningar....
1: Kan jag , så kommer jag inte... fullständigt obegripligt... men...
2. Kan jag så, kommer jag inte... fullständigt glasklart...
Vidare talade vi om hur de franska presidenterna har det med sitt privatliv. Lite avundsjuka blev vi nog eftersom vi knappast tror att NT skulle uppmärksamma saken... hemma är en helt annan sak!
En annan viktig fråga var; kan en symaskin var en Han, eller är det en Hon? Akademin enades om att om den (symaskinen alltså) kunde sy genom segelduk, juteväv och renovera dunjackor (med hjälp av handläggaren), så var maskinen helt klart en Hen!! Detta faktum stöds helt om ni googlar på Doyle och på Salem (USA inte Sverige), samt på ett av de mest kunniga segelmakerierna på Nya Zeeland!
Som ni märker var det en individ från Lindö med, som har kajplats...
Sedan blev det diskussion om tåg och spårvidder...
Det började med Trans-Sibiriska järnvägen där alla visste att ryssar och kineser inte har samma spårvidd, samt att Tsaren hade tummen i vägen när han skulle dra den spikraka sträckan ute på stäppen. Därför gör järnvägen en liten kurva där....
Grunden är enkel, en smal järnväg är billigare än den bred. I Sverige har (eller hade) vi tre olika bredder; Normalspår 1435 mm (75 % av världen), Bredspår > än 1434 (12 %)samt smalspår < än 1435 mm (13%). Vi har också en hel del andra lokala spårvidder också!
En svensk spårvagn, typ den som kör i Norrköping ska således kunna köra på järnvägsrälsen rent spårmässigt. Dock har Stockholms lokaltrafik en spårvidd på 1410mm! Men eftersom vi lånat ut spårvagnar till huvudstaden så kanske det går att köra trots 25 mm skillnad.... Akademin googlar och funderar vidare....
Nu tror man ju att ju bredare spårvidd (som mäts på insidan av rälsen), ju mer kan man lasta på vagnarna. Fel! Världens tyngsta järnväg, som kör malm i Sydafrika, fungerar förträffligt (1067 mm), bara det att man måste köra lite långsammare (max 160 km/tim).
Alla snabbjärnvägar i Asien har 1435 mm.
Nu undrar naturligt vis vän av ordning hur det var med Transibiriska järnvägen.
Jo, Ryssland har 1524 mm, för där anlitades amerikanen (häpp) George Washington Whistler för att bygga banan mellan St Petersburg och Moskva och han föreslog 5 fot dvs 1524 mm, vilket senare avrundades till 1520 och blev standard.
På vissa håll i USA är det olika spårvidder i nord och sydstaterna.
Kina då? Jo dom har 1435mm!
Avslutningsvis så ombads alla deltagare att gå hem och fundera på var, hur och vem, som onsdagen den 10 december 2014 ska få vårt stora pris (den lilla prisen lägger en del in redan efter varje måltid).
Utan att föregå stämman, så kan man ju tänka sig en kombination av kemi, fysik, framtidstro samt utstrålning, och då ligger det nära till hands att vi delar ut det till en kvinna.
Akademin har inte alltid rätt, men vi försöker göra rätta saker!!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar