onsdag 22 januari 2014

Från flärpar till SJ

Onsdagsakademin har idag under sin promenad, samt lite längre lunch, behandlat (och som vanligt inte kommit till något gemensamt yttrande), isproppar i laxräkningssystemet i laxtrappan, (som orsakat översvämning i Strömsparken), pappersflärpar som man hade på framhjulet på sin cykel, ( som bara lite äldre kommer ihåg, ni vet en hård papperlapp, en klädnypa och ett snöre som gick att spänna och "gasa" med), propplösare (hette förr kausticsoda), U 137, matlagning med bar överkropp (typ Plura.... och här kan man säga att två saker ska man inte göra, inte köra för fort på E4 vid Nyköping samt steka fläsk med naken överkropp! Det sista gäller troligen bara män...), och till sist Statens Järnvägar, Coubertin samt dumpade ord.


Vi började analysen med "Dumpade Ord" på A saxade ur DN.
Allmän rösträtt: Begreppet är självklart rotat i vår demokrati med ökad användning vid röstningar i exempelvis melodifestivaler, talangjakter och "förnedrings.TV" typ Fångarna på fortet (se Kungahuset).
Allsvenskan: Håller på att trängas ut av nyordet "läktarvåld".
Allmoge: Finns ingen kvar. Alla har flyttat till Stockholm för att bli livsstilskonsulenter, riskkapitalister eller programledare.




Hur är det då med ansvaret när det gäller järnväg??
Jo, så här:
Trafikverket: Ansvarar för långsiktig planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande och UNDERHÅLL av statliga vägar och järnvägar.
Transportstyrelsen: utformar regler och kontrollerar hur de efterlevs, ger tillstånd (körkort och flygcertifikat), registrerar ägabyten, sköter trängsel- och fordonsskatt.
Trafikanalys: granskar beslutsunderlag, utvärderar åtgärder och ansvarar för statistik.
Luftfartsverket (LFV): ansvarar för flygledning
Sjöfartsverket: ansvarar för säkerhet och framkomlighet till sjöss.


Så var det då det här med SJ!!
Redan 1829 hade det förslagits en järnväg. Gustaf af Uhr ville bygga någon slags järnväg i anslutning till Göta Kanal. Ingenting hände dock förrän 1844-45 riksdagen gav i uppdrag till Adolf Eugéne von Rosen att inkomma med kostnadsberäkning och fullständig plan innan utgången av 1847, något som von Rosen misslyckades med. Men i och med Kunglig Majestäts Proposition vid riksdagen 1853-54, föreslogs byggandet av stambanor i Sverige. Endast kronan fick bygga dessa stambanor. Mindre järnvägar var dock byggas av privata med tillstånd av Kungl. Maj:t. Stambanorna undvek kusterna av militära skäl och den trafiken sköttes av ångbåtar.


1887 bildades slutligen SJ, Kungliga Järnverksstyrelsen, när man slog ihop dåtidens SJ och Banverk(!).
Redan 1866 hade det börjat en explosionsartad utbyggnad av järnvägen, med banvaktarstugor, arkitekttävlingar för att rita stationshus mm. Exempelvis hade man fram till 1973 en egen trädgårdsavdelning som sysslade med att dekorera stationsrabatter osv.


1939 kom ett riksdagsbeslut att förstatliga alla järnvägar. Efter andra världskriget hade SJ en mycket stark ställning. Man kom att ha busstrafik i större delen av landet, man hade ASG och Swelast. Man hade egen resebyrå och man bedrev färjetrafik med både tågfärjor och bilfärjor.
1950 jobbade var hundrade svensk (50.000) på SJ.


Riksdagen 1963 beslöt att "varje trafikslag ska bära sig själv ekonomiskt". Många gamla stationer lades nu ner och det blev busstrafik. SJ blev nu Sveriges största bussoperatör. I början av 1980-talet genomfördes länstrafikreformen som innebar att ansvaret för de mera lokala järnvägarna, som gick genom ett län, överfördes på länen.




1988 beslutades att låta banavdelningen bryta sig ur SJ och bilda en egen myndighet, Banverket.


1 januari 2001 upphörde större delen av verksamheten i Statens Järnvägar. De sex divisionerna som verket bestod av ombildades till egna aktiebolag varav två blev direktägda av staten:
SJ AB (förutvarande SJ resor), persontrafik
Green Cargo AB (före detta SJ Gods/SJ Cargo), godstransporter.




Alltså: Trafikverket sköter räls och gör att tågen har skenor att köra på.
SJ sköter persontrafik med lok och vagnar och är konkurrensutsatta av andra aktörer (typ Veolia) på en avreglerad marknad.




Nog om SJ och avslutningsvis två sanningar (?):
- Om du hamnat med foten i klaveret, sitt still!!
- Det man inte lägger sig i, behöver man inte heller dra sig ur!


Nåväl, dessa visdomsord gäller ju inte Onsdagsakademin som envist återkommer nästa onsdag!!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar